Anda Seorang Yang Sangat Hebat.. Sila Klik Di Sini..

Tuesday, February 22, 2011

Diri Kite Yang Best.. (Part 3)


Aku nak cite pasal 1 mende yang agak susah kite nak buang. Kalo y'all bace yang sebelum ni (Part 2), kite sume mungkin boleh pikir yang positif tolak negatif. Tapi kite lupe mende tu sentiase tercampak melekat dalam diri kite. Sama ada kite pikir yang positif atau tak. Mesti mende tu ader punye. Bende tu adalah :

"STRESS"

Dalam bahase melayu nyer boleh la kite maksudkan "tekanan". Jom kite kaji sket tekanan tu ape. Tekanan tu adalah 1 mende yang agak dibenci dalam sume keadaan. Contoh nyer dier di tekan oleh mak dier untuk pegi kawin sedangkan umo dier baru 15 tahun. X pun, gi keje di bayar gaji untuk 8 jam tapi terpakse bekerje untuk 15 jam. Banyak lagi contoh-contoh tekanan yang kite boleh cite.

Stress ni datang dalam pelbagai sudut. Sudut yang paling senang untuk di handle adalah stress yang datang dari dalam diri kite sendiri. Contoh nyer kite nak berjaya, tapi takot plak kalo-kalo x jadik aper nak kite buat. Ha, tu dari diri kite la tu. Senang jer nak handle, right? X payah pikir la mende-mende tu. Buang jer jauh-jauh. Fokus dengan ape yang cerah-cerah kat depan tu. Jangan bergantung kepada 1 mende yang boleh menyebabkan anda melompat kebelakang balik. Stress yang datang dari sudut lain cam stress ngan parents, kengkawan, adik beradik, jiran-jiran atau sesape jer la. Pon boleh selesai gak. Camner cara nyer? Antara ignore kan dorang-dorang tu sumer atau pun berbincang dengan dorang. Carik jalan supaye sume usaha yang kite sedang buat untuk berjaya ni dipermudahkan dan x der aper yang boleh mengganggu semua usaha-usaha kite ni.

Nampak cam kecik jer Stress ni. Tapi, ini la punca terbesar kenape kite selalu gagal. And, secara x langsung korang yang kene penyakit ni akan terus "Give Up". Avoid la mende ni. Kite sume adalah manusia yang terbaik, kan? Xkan kite nak sampai kite digelar "Loser"? Jadik la terbaik. Hari ni aku nak tunjuk kat korang 2 orang yang membuatkan aku semakin kuat untuk tempuh sumer dugaan dalam hidup aku. (Banyak weih dugaan aku.. mak aku pon meleleh air mate biler tau aper yang aku tempuh ni..) Orang tersebut adalah:

1) Nick Vujicic
2) Team Hoyt (Dick Hoyt Ngan Rick Hoyt)

Cari la dalam youtube. Ini antara orang yang dah patut Give Up tapi dorang buktikan kat dunia yang bukan semudah petik jari jer dorang nak give up. Life kene teruskan. Kengkawan, Kalo boleh, takkan kite yang sempurna ni xboleh. Ape, kite ni lagi teruk dari dorang ker? Tanye diri kite sendiri.

"Yakin La Kite Sume Ni Best Of The Best"



No comments:

Post a Comment