Anda Seorang Yang Sangat Hebat.. Sila Klik Di Sini..

Tuesday, February 22, 2011

Impian Dan Sasaran


Petang ni nak cite satu pepatah yang aku dapat dari salah sorang bos aku. Dier selalu la anta SMS berbau motivation ni. Dalam seminggu tu ade la sekali kot. Tu pon dier forward kat Fatah (salah sorang senior aku ar). Pastu Fatah akan forward ke org lain. Eh, Panjang plak cite nyer kang. So, pepatah tu bunyik dier :

"Dreams Without Goal Is Like A 'Day Dream', Goals Without Dreams Is A 'Nightmare'.." - Japanese Proverb

Aku x nak terus bincangkan pasal maksud pepatah ni dulu. Istilah tu dulu kite usha. Sebab raser cam mudah nak faham tapi Ape tu Dream (Impian)? Ape plak Goal (Sasaran)? Lain perkataan tapi cam same jer maksud dier. Jom kite pikir-pikir jap.

Impian dan Sasaran adalah pada asalnya macam sama dari segi makna. Tapi sebenarnya, tak. Perbezaan-perbezaan yang kita boleh buat dan ungkapkan:

Nombor 1

Dari segi masa. Mimpi ni kite xmemerlukan had masa atau 1 tempoh untuk kite usaha mendapatkannya. Contohnya kite mimpikan kite kawin ngan Agnes Monica (mimpi jiran sebelah la ni. hahaha. terbocor la plak) Xperlu la nak berusaha sebab xkan dapat la kot.

Sasaran ni adalah 1 pemikiran yang kite buat dan pemikiran tu kite usahakan dalam 1 tempoh xkire la sehari, seminggu, sebulan, setahun ataupon sepuloh tahun lagi. Yang penting ade 1 had masa. Contohnya aku nak kawin ngan pompuan baik-baik yang agak comel, kulit bersih, ade background agama yang baik, sangat baik hati dier, parent dier baik, sporting, pandai masak, bla bla bla.. Dan aku usaha untuk carik dier kat mane2 pon. Biler nak carik tu? Tengah carik la ni. Kang dah jumpe aku bagitau la. Haha!

Kite boleh gak relate kan dengan mende-mende yang lain cam dari segi kewangan, akademik, dan lain-lain.

Nombor 2

Dari segi usaha dan strategi. Dah tentu bile kite sekadar bermimpi, tidak akan ada ape2 strategi pon yang terlintas dalam otak kite untuk kecapi mende-mende tu. Contohnyer bermimpi nak naik ke bulan. Ye, sekadar bermimpi pijak bulan ngan kaki kanan pastu guling-guling atas tanah kat bulan, pacak bendera Malaysia, pastu siap tulis 'Murs was Here' ke ape ke. Lepas bermimpi tu gi sambung basuh stokin. (contoh jer la. Jangan tiru k) Makne nyer sampai situ jer la bermimpi pon.

Sasaran plak. Direct kat contoh la. Aku nak dapat satu gaji yang agak besar dalam minggu ni. Nak dapat 400 Ringgit duit lebih. Camner ek? Bermula la kite terfikir dimana strategi untuk mendapatkan duit sebanyak tu. Mungkin kite boleh join MLM (contoh la. Eh! aku dah xwat dah. Saje benti) X pon buat bisnes kecik-kecik. Jual kuih ker. See, itu la sasaran yang sentiase melibatkan strategi.

Nombor 3

Dari segi emosi dan perasaan plak berdasarkan cabaran. Sekadar bermimpi kite xder cabaran dan x kan mudah untuk berasa excited, penat, terase nak give up, kecewa, tertanye2, dan sebagainye. Contoh lagi cam, aku nak join club Chelsea. Fuh! Dapat lepak minum-minum ngan Lampard, rembat skandal-skandal Terry and macam-macam lagi la. Aku xder raser excited nak lepak ngan Lampard pastu xder plak raser nak jeles biler tengok Terry ader skandal sane sini. Ye x? Ha! Camtu la.

Sasaran ni satu mende yang kite kejar. Sasaran ni cabaran sebenarnye. Cabaran ker? Cabaran boleh menyebabkan emosi terganggu ker? Eh! emosi terganggu wei! Contoh - Aku nak jadik Jutawan. Hari ni wat sales. Tetibe x jadik plak. Sakit kepala, sakit ati, kecewa sket pon ader. Lepas pk yang positif, dah bertukar la plak jadik lebih semangat, jadik lebih yakin. Kelam kabut emosi bile main ngan sasaran ni. Nampak cam teruk. Tapi bile dah dapat. Woo! Happy giler punyer. Emosi gak tu.

Nombor 4

Aper Lagi Ek? Banyak lagi la sebenarnyer. Korang create idea korang, tambah-tambah sket, sampai-sampai kan la kat blog korang plak. Xder nyer nak aku saman korang. Ilmu yang korang sampaikan kat orang-orang lain tu adalah pahala yang x akan putus selamanye. Kite dah duk dalam bilik bawah tanah pon pahala tu still berjalan. Tu yang aku cube sampaikan.

Orait, berbalik kepada pepatah tadi k. Kite nampak Dream (Impian) dan Goal (Sasaran) disatukan dalam 1 ayat, right? Dan kite tahu kedua-dua nye macam sama tapi dah pon dibezakan. Apekah kaitan 2 istilah ni dalam pepatah tu? Sebenarnye ia bermaksud,

1) Impian tanpa sasaran yang beserta usaha itu adalah sekadar angan-angan. Yela, berangan jer tanpa usaha mane bleh. Tukang sapu sampah berangan nak pakai BMW. tapi esok pon keje situ gak. Xnak berfikir mane jalan untuk dier berubah. pon Xleh gak.

2) Kite punyai sasaran means kite ader usaha, kite tau kite nak bile mende tu dapat, kite xkisah aper pon emosi kite akan lalui, kemane kite nak pegi, tapi kite xtau untuk ape kite buat dan kite xtau kemane kite nak pegi. Mimpi ngeri tu. Ape kejadah kite wat mende tu sume kalo xder impian.

So, same-same la kite berusaha memantapkan diri kite, ubah cara hidup kite, dari kurang berjaya ke lebih berjaya. Buat yang terbaik. Aku tulis banyak-banyak ni untuk diri aku sebenarnyer. Motivate diri sendiri untuk mase depan yang lebih cerah. Macam-macam cara kite boleh buat untuk berubah. Antara nak atau x nak.

K La.. Aku pon dah wat berjaya wat si dia merajok.. so kene pujuk.. Lalalala~

"Berangan Dan Buat La Seberapa Banyak Impian. Seterusnya, Sertakan Sekali Dengan Sasaran. InsyaAllah, Kite Akan Dapat KESEMUA tu. yup, KESEMUANYER! Because LIFE HAS NO LIMIT! Tapi.. Jangan Salah Guna Kan Istilah Ni.. Sebab Mestilah Limit Kan Pendirian.. "

Salam!



No comments:

Post a Comment