Anda Seorang Yang Sangat Hebat.. Sila Klik Di Sini..

Tuesday, February 22, 2011

Berjaya Dengan 8 Langkah (Part 3)

Ni Sambungan Dari Part 2..~ Lalala!

Paksa

Dalam kelapan-lapan point ni, ni yang paling susah kite nak buat. Perlukan kekuatan yang maksimum untuk pecahkan 'dinding' ni. Paksa aper ni? Ok, antara yang paling ketara yang ada dalam diri seseorang tu adalah sifat malu. Malu bertanyer, malu nak pegi jumpe orang, malu nak berniaga, dan sebagainye. Malu ni cume 1 sifat yang perlu ada dalam diri seseorang. Tapi, bukan semua bende yang kite hadapi kite perlu malu. Kite tengok contoh orang-orang yang dah berjaya.

Kite tengok kat penyanyi dulu la. Kalo dier malu nak menyanyi kat depan orang ramai dah tentu sampai bile pon dier xkan boleh penyanyi. Ape yang dier perlu buat adalah PAKSA diri dier untuk buang sifat malu tu. Berani untuk hadap orang ramai, berani untuk berdiri atas Stage, berani untuk lemparkan 'pitching' yang dier sendiri risau takut-takut x sampai pulak dan sebagainye. Oleh sebab dier memakse diri dier untuk membuat mende-mende camtu akhirnyer, dier bertukar dari seorang yang pemalu kepada seorang yang berani berhadapan beribu orang di depan dier, dier berani menyanyikan lagu yang orang lain xsangka pitching dier boleh sampai tahap 'giler' dan sebagainye. Dan dengan itu dier berjaya menjadi seorang penyanyi yang sangat hebat.

Tengok kat penceramah pulak, seorang penceramah tau dier mempunyai ilmu yang sangat tinggi dan dier raser dah sampai masenyer untuk dier mule untuk menyebarkannyer. Apekah caranye, just berdiri depan orang ramai dan sampaikan. Senang jer,kan. Tapi akan jadik susah biler terase diri dier malu untuk berdiri depan orang ramai. Dengan PAKSA jugak la sifat malu tu boleh hilang dan semua ilmu tu boleh disampaikan kat umum.

Rasekan diri kite semua ni mempunyai kekurangan. Rendahkan diri dan raser yang kite masih perlu belajar sane sini. Dengan adanye sifat camni, kite akan mula mencari dimane kelebihan yang perlu kite tambah dalam kekurangan kite ni. Buang sifat malu dengan cara PAKSA. Dan yakin la kite akan berjaya. Buang perasaan malu untuk bertanye dan mulakan mendengar disamping kite sentiase mencari dimane kalo-kalo ader peluang untuk kite berjaya. Bercampur dengan semua lapisan masyarakat. Xkire dier tukang sapu sampah, kuli, suri rumah, manager-manager company, bos-bos besar company, Dato'-dato', Tan Sri, Tun dan sebagainye, mereka adalah manusia. Paksa diri kite untuk sentiase mencari apekah rahsia kejayaan mereka.

Mungkin kite raser diri kite xcukup kuat untuk paksa buang perasaan malu, malas, dan belajar ni. Sebenarnyer orang keliling kite sedang memakse kite tanpa kite sedari. Kawan-kawan yang sentiase tanyer biler nak kawin? Kite akan jawab "ala.. nanti la" Jangan jawab macam tu. Biler kite jawab camtu bermaksud kite belom bersedia dan kite masih tidak berusaha untuk kearah tu. Jawab "tu la, tengah kumpul duit". Dan lakukan yang sepatutnyer untuk segerakan impian kawan-kawan kite tu. Tak cukup ngan tu, sebenarnyer mak bapak kite antara yang orang yang paling kuat memakse kite. Kite akan cube beranggapan, "eh! xdela, mak aku xpenah pakse aku la, lagi menghalang ade ar". Sebenarnyer mereka memakse kite. Contohnyer, bile seseorang memulakan satu bisnes, semua orang tau bisnes tidak mempunyai gaji tetap. Semuanyer berdasarkan keuntungan. Mak kite akan setiasa cakap, "eh! xpayah la, keje jer macam biase ape salah nyer". Mak kite sebenarnyer takut kalo kite xberjaya dan kecewa. Jadikan ayat tu sebagai 1 PAKSAan untuk kite berjaya. Kite usaha secepat mungkin untuk buktikan bahawa bisnes adalah lebih stabil dari makan gaji. 'Prove'kan kat dier. InsyaAllah mulut dier akan tertutup sekejap. Lepas tu ade la lagi mende-mende lain menyusul. Biase la, semua mak camtu.

Diri aku mempunyai sifat malu yang terlampau extreme. Malu nak jumpe client. Xreti ape nak cite depan client biler dah jumpe. Agak pemalu aku ni sebenarnyer (ececece..) Puas aku nak ubah tapi x mampu. Sampai 1 tahap aku raser, yup, aku suke untuk dimalukan. Ni yang menguatkan semangat aku untuk terus ngan bisnes ape yang aku tengah wat skang ni. Dengan merasekan Malu adalah 'dinding' terkeras untuk aku berjaya, aku kene usaha pecahkan 'dinding' ni secepat mungkin. Xkire just sepak ker, gune tukul ker, atau bom ker satu mase nanti aku akan pastikan dinding ni pecah gak.

Nanti kite sambung sket jer lagi erh..~ Lalalala!



No comments:

Post a Comment