Anda Seorang Yang Sangat Hebat.. Sila Klik Di Sini..

Tuesday, February 22, 2011

Berjaya Dengan 8 Langkah (Part 4)

Sambung Dari Part 3.. Selamat Membaca..

Layanan

Layanan dalam English, Serve. Kadang-kadang kite rase gaji yang kite dapat cukup-cukup makan. Kekadang kite raser cam tak berbaloi jer buat 1 mende yang cam tak dapat hasil yang memuaskan. Keje penat-penat tapi macam xder ape2 jer. Yup, pikir balik, betul ke kite betul-betul penat untuk dapat kan hasil yang tak memuaskan tu. Masalah ni banyak berlaku kepade budak-budak bisnes yang baru nak try buat bisnes. Dorang pikir bisnes ni mudah, jual 1 2 barang, boleh jadik kaya tak hengat punyer. Dah la sangat malas nak pegi carik pelanggan/customer baru. Lepas tu biler yang lame xnak lagi beli, mula la nak mengamuk tak tentu pasal. Biase, kan..

Ok! Kite check balik. Mane kesilapan die? antaranyer adalah Layanan. Kite cerita pasal camner untuk melayan kerenah pelanggan yang dah lame. Mungkin dorang makin lame makin bosan dengan kite. Sure la, hari-hari tengok mende same. Bukan semua org suke tuk setia. So kalo dah tau dier makin bosan, jadikan dier hepi balik. Cube avoid dari membuatkan dorang terfikir pasal bosan dengan kite. Tak perlu hadiah, duit dan sebagai nyer. Layanan bermaksud tanya khabar, sihat ke tak, tanya tengah wat pe, bercerita tentang isu semasa, bertukar-tukar kisah pengalaman, dan macam-macam lagi. So biler kite melayan dengan baik sehingga dorang raser seperti di anggap seperti something yang sangat baik, adekah dorang akan biar kan jer kite terus melayan cam tu jer? sure tak, sebab dari situ la dorang akan cube mencari kawan-kawan dorang dan memperkenalkan kite kepada dorang-dorang tu sumer. Kan dah makin besar network bisnes kite, kan. Mende ni ramai orang akan anggap biase, ye, biase. Tapi korang ni buat ker?

Tu layanan dari segi peribadi. Skang kite masuk kat Layanan dari segi fizikal plak. Ramai peniaga takot dengan perkataan Warranty. Tah ape yang takot sangat tah. Warranty maknenyer, sekiranye barang-barang yang dijual tidak elok atau tidak boleh membuat pelanggan suke, maka barang tersebut boleh la ditukar dengan barang-barang yang sama atau yang sama harga dengan barang yang asal. Warranty bukan bermaksud kite akan memulangkan duit atau sebagainye. Warranty juga perlu la ada tempohnye - 30 hari sehingga Setahun. tak salah untuk kite memberi jaminan lebih kerana ini adalah salah satu Layanan yang baik kepada pelanggan.

"Ala Murs, bisnes letak tepi la. Cube bayangkan ko Student. Camne plak ko nak cakap?"

Dah korang nak pandai. Buku adalah salah 1 punca tuk ko mencari sumber ilmu. Tapi seharusnye seorang yang pandai mesti otak dier sentiase tertanye-tanye macam-macam soalan. Kepada siapa dier ingin bertanye? Lecturer/Cikgu/Tenaga pengajar la. So, sehebat mana corak korang meLAYAN lecturer korang. Sehebat itu la ilmu yang korang terima. Yang pompuan ngorat-ngorat la lecturer korang. Ilmu kurang tapi markah tinggi. hehehe!

"Abang, saya asik kene tinggal ngan girlfriend saya jer. Camner nak wat ni?"

Ko layan girlfriend ko cam Bidadari ker layan cam Haram? Jawab la!


Idea

Tak perlu la diterangkan banyak-banyak, panjang-panjang pasal mende ni. Korang bercinta, korang hidup, korang kerje, korang wat sales, tak de Idea bernas, Semuanye Bungkus. Korang punya girlfriend yang kuat majuk, idea bernas digunakan untuk memujuk beliau. Kalo mantap lagi idea tu. Silap-silap beliau dah takkan merajok dah. Lagi hebat idea, beliau akan membenarkan korang mencari girlfriend nombor 2 dan sedia bermadu.

Korang hidup tak de idea tuk keluar dari kemurungan, kesedihan, dan malapetaka. Tak guna la hidup kot. Carik idea-idea bernas supaya kehidupan korang menjadi sangat baik. Ceria sentiase. Gembira di mate orang lain. Dan dari itu wujudnyer 1 kehidupan yang sangat disenangi orang lain. Dan biler kehidupan kite sangat di hormati dimata orang lain, percaya la. Segalanye akan mula berubah. Dari kite raser kite berseorangan. Kite akan mula didampingi ramai orang. Dan akan makin ramai org akan cube dekat dengan kite. Yang gembira akan terus muncul. Yang menyakiti dan yang teruk-teruk akan lenyap.

Kerje plak. Ape gunanyer kerja teruk-teruk siang malam pagi petang kalo ia memenatkan tapi hasilnyer - gaji tak la besar mane. lebih baik berniaga gula-gula. tak penat. hasilnyer tak lumayan gak. Ape yang perlu diubah? Yup, sistem kerja, create 1 sistem yang menyebabkan kite rase gembira dengan kerja tu. Dan dalam tak sangkanye, kite memudahkan segala urusan kerja. Tidak perlu penat lelah untuk siapkan sehelai baju dengan menjahit pakai tangan sendiri. Mungkin kite boleh cuba mendapatkan sebijik mesin jahit. Atau mungkin kite boleh mendapatkan tenaga kerja lebih tuk membantu menambahkan kuantiti penghasilan produk. Segalanye bermula dengan wujudnye Idea. Tak kire la ape pon jenis idea, idea nak betulkan sistem company ker, idea nak bodek bos ker, anak bos ker, sehingga la menjahanamkan company. Itu pon dikira Idea. Kite punya otak yang sangat geliga. Tidak bodoh. Tidak dungu. Sangat Idealistik untuk membuat keputusan dan penjanaan suatu keadaan atau benda yang terbaik. So selamat menggunakan dengan terbaik. Buat segalanye yang bernas supaya dapat naik pangkat dan gaji yang lumayan.

Sales. carik dan buat idea yang bernas untuk memantapkan penyampaian kepada pelanggan. Iklan kan secara besar-besaran tanpa ada rase malu. Mengapa perlu rase malu sedangkan kite berbuat sesuatu yang sangat berkat dan halal. Kite mempunyai internet, media cetak, mulut, telefon. Cari idea-idea baru untuk memantapkan lagi kuase penjualan yang kite ade. Mungkin hari ini kite merasakan kurangnya pelanggan disebabkan percakapan kite yang terlalu laju. Cari idea baru supaya keadaan itu boleh di Control sebaiknye. Mungkin material kurang menyerlah sehingga kurang membuat pelanggan percaya kepadanye. Create idea untuk mengatasi kelemahan-kelemahan ini.


Camner Bill Gates boleh menghasilkan 1 mende yang tidak ade company lain boleh tandingi dari segi sistem yang sangat baik (Microsoft). Tak kire la Windows jenis ape pon keluar, orang sentiase mahukan yang terbaru. Dan setiap orang merasekan mereka wajib tuk dapatkan yang terbaru. Giler, kan? Tp ini la dikatekan idea yang bernas yang wujud nyer dari seorang 'bukan' dari golongan Genius. Bukti Bill Gates tak genius? Bill Gates ditendang University sebab terlalu corot. Korang yang tak pernah ditendang universiti, maknenyer korang lebih Idealistik dari Bill Gates.

Sambung nanti erh!



No comments:

Post a Comment