Anda Seorang Yang Sangat Hebat.. Sila Klik Di Sini..

Tuesday, February 22, 2011

Berjaya Dengan 8 Langkah (Part 2)

Sambungan dari part 1..

Terbaik

Buat yang terbaik. Kite ade cita-cita, keinginan, pastu sedang buat kerja, buat dengan sehabis baik. Kalo kite tengok balik kenape kite boleh give up kat pertengahan jalan. Sebenarnyer kite xbuat dengan terbaik. Untuk dapat yang terbaik kite kene buat berkali-kali. Ape yang kite dah buat adalah mende yang baik. Tapi untuk dapat yang TERbaik kite kene buat baik tu banyak-banyak kali.Berkali-kali tu akan jadik Practice. Practice dan terus practice. Agak blur ayat ni. Tapi, renungkan lame-lame. Last kite akan paham la.

Untuk berjaya kite kene practice dan terus practice. Bukan senang untuk berjaya. Untuk berjaya xder pernahnyer orang tu berjaya dengan cara Magic. Wah! tibe-tibe dier kaye. Magicnyer. Pentipu. Mesti ader jalan untuk die berjaya. Semestinyer dier dah buat yang terbaik berkali-kali sampai 1 tahap dier dah lebih baik dari kite semua.

Daripada practice yang banyak-banyak kali tu la kite akan dapat belajar kat mane kesilapan, kekurangan. Daripada kekurangan tu kite tambah sket supaye dier makin perfect. Yang tersilap tu diperbetulkan. Yang dah betul tu jadikan perfect. Bile semua dah tersusun rapi. Kite akan dapat terbaik. Dan mase tu ape yang kite buat semua orang akan setuju.

Kerja aku skang ni, aku kerja AmAssurance. Orang kate Budak Insurans. Sume orang akan cube lari sejauh mungkin dari kitorang. Kalo ader Kitorang, pastu ader Singa, dan orang yang tau kitorang ni buat insurans. Orang tu akan lebih takut kitorang dari singa tu. Toksah kate orang tu jer takot. Singa tu pon akan lari sejauh mungkin dari kitorang. Tapi percaya la. Kitorang ni sebenarnyer nak protect korang dari pelbagai masalah yang datang xtau bile. Sebab tu la kitorang x biarkan korang lari jauh-jauh. Kitorang akan terus kejar sampai dapat. Bile dah dapat bukan kitorang nak makan. kitorang akan Educate korang. Ajar jalan terbaik untuk 'save'kan duit korang dari tersesat tah kemane. Atlast bile jadik mende x diingini. Koyak! xder duit.

So dalam kerja ni 'Educate' tu kitorang kene sentiase practice. Macam-macam kene ubah dari perasaan malu sampai la tahap cara menerangkan. Kesemuanyer perlu di'Practice'. Kalo pada tahap awal mungkin dari 30 orang yang aku jumpe sorang jer melekat. Kalo aku keep practice 1 mase nanti dari 30 orang tadi, kesemuanyer melekat. Ha! so kene la practice selalu.


Fokus

Aper yang korang buat pastikan fokus. Aim betul-betul kat titik kejayaan tu then buat je keje. Kot-kot ader angin lintang ke, lubang ke, penghalang ker, semak ke, mulut-mulut yang agak laser ke, redah je. Kalo tetibe datang plak sorang yang ngengade tarik kite untuk ke belakang balik, pukul jer sampai dier lepaskan kite. Pastu teruskan kepade ape yang kite aim tu. Jangan pukul betul-betul plak. Pukul dengan cara educate dier or bagi dier confident ngan ape yang kite sedang fokus. Educate dier sampai dier paham. Kalo dier x paham gak. Pukul dier ngan cara lain plak. Suro org lain nasihatkan dier.

Setiap orang bukan senang untuk fokus sesuatu. Masalah-masalah peribadi biasenyer akan menyebabkan kite hilang fokus or tersasar dari fokus tu. Contohnyer:

Tengah-tengah nak buat, terpikir hutang-hutang yang belom dilangsaikan lagi, pemiutang pulak x paham bahase bile kite mintak tangguh. Pasangan same ader Girlfriend or Boyfriend lari bile tengok kite ni terlalu sibuk. Bile terlalu banyak Invest kat Bisnes yang baru nak naik. Kete pulak kene tarik. Kawan pon ramai lari sebab tau yang kite sedang buat bisnes. Diorang takot kalo kite pakse diorang beli barang kite. Dan macam-macam lagi.

Setiap masalah boleh diselesaikan. Tapi kene paham, Bile masalah tu boleh diselesaikan? Itu terpulang pada individu tu sendiri. Ok, salah satu cara. Tulis kesemua masalah-masalah kite kat atas kertas putih A4. List kan satu persatu. Kalo ader 20 pon 20 la. Pastu mark yang mane paling penting untuk diselesaikan. Katekan hutang, divide kan yang mane hutang perlu diselesaikan. Then mark jugak masalah mane yang perlu dilupekan untuk sementara. Contohnyer, GF or BF lari. Ah! Biar jer dier lari. Anggap la kite tengah susah skang, dah tu dier bukan nak support, tapi makin menyusahkan. Ingat, bile kite dah berjaya semua orang akan suke kite. Time tu pilih la yang mane Suitable untuk kite. Kete plak kene tarik, naik bas untuk sementara waktu. Susah sekarang x bermakne kite akan terus susah selamenyer. Dengan syarat kite usaha untuk ubah. Kalo raser kite susah nak berdamping ngan kawan-kawan sekarang, it's ok. Sentiase pikir, ramai lagi orang kat luar sane yang sedang mengalu-alukan kite untuk menjadi kawan diorang.

Allah Taala x kan uji kite dengan ujian yang kite sendiri tak mampu selesaikan. Sabar, amik mase, usaha. InsyaAllah. Semuanyer akan selesai. Cam keje aku skang. Aku mungkin boleh fokus kearah tu. Tapi modal untuk bergerak xder, ape yang aku boleh buat adalah pinjam ngan member aku. Satu mase nanti bile dah stabil dan berjaya. Aku akan bayar duit dier dan aku akan pastikan aku xkan lupe kat ape yang dier dah spend kat aku. Dengan fokus jugak la kekadang boleh menyebabkan aku lupe yang aku sedang hilang ramai kawan yang aku anggap kawan sebenarnyer tak. Dan aku jumpe lebih ramai kawan yang aku raser ye dier la kawan sebenarnyer. Dalam maksud yang lain bile aku ade mende yang aku fokus ni, sikit-sikit dan lame-lame sume masalah aku nampak kecik sangat, macam xder jer. Yang aku nampak adalah mase depan aku yang makin cerah.

Nanti ade part 3 Plak..



No comments:

Post a Comment